Vă invităm să parcurgeţi scenariul unei activităţi de consiliere derulate la finalul lunii aprilie la Colegiul Naţional „Victor Babeş” . Activitatea a fost coordonată de dl. prof. consilier Mircea Baltac.
Parteneri i-au fost: doamna Sorina Lupu, prof. diriginte cl. a IX-a E şi dl Caraman Ciprian, prof. diriginte, clasa a IX-a C
Subiectul activităţii: „Drogurile, poveste fără happy-end !”
Scopul urmărit: cunoaşterea efectelor negative ale consumului de substanţe interzise”
Obiective:
a. informative
- familiarizarea elevii cu conceptul de „substanţe interzise”
- cunoaşterea componentelor acestor substanţe, cu efect devastator asupra sănătăţii
- identificarea celor mai dramatice efecte ale consumului de substanţe interzise
b. formative
- adaptarea de tehnici şi modalităţi de refuzare a consumului de substanţe interzise
- adoptarea de comportamente alternative, care să conducă la întărirea sănătăţii
- alegerea şi practicarea unui stil de viaţă sănătos
Metodele folosite: prelegerea, experimentul, jocul de rol, proiecţii PPT şi secvenţe video format „avi”
Scenariul didactic
1. Moment introductiv: salutul, apelul, controlul materialelor necesare desfăşurării activităţii
2. Idei ancoră: tendinţe actuale în ceea ce priveşte consumul de substanţe interzise
3. Anunţarea temei: „Drogurile, poveste fără happy-end !”
4. Desfăşurarea activităţii
a. Un grup de elevi realizează experimentul „Sticla fumătoare”.
Materialele necesare: un recipient de apă minerală (5 litri) umplut cu apă, perforat în partea de jos şi astupat cu un cep. Recipientul reprezintă pulmonul. In partea superioară a recipientului se montează un biberon, în vârful căruia se introduce o ţigară. În interiorul biberonului se introduce puţină vată medicinală. Se înşurubează capacul, se dă foc ţigării, se scoate cepul. Ce se poate observa ? Odată cu scurgerea apei, ţigara „se fumează singură”. Când aceasta se consumă, se scoate vata medicinală şi se supune examinării de către asistenţă. În recipient a rămas fumul de ţigară.
b. Se proiectează filmuleţele cu ce se întâmplă în plămâni, apoi materialul realizat în PPT, în care sunt prezentate aspecte legate de conţinutul fumului de ţigară, respectiv, efectele dăunătoare ale fumatului.
c. Un grup de elevi prezintă o interesantă statistică sub deviza „Fumatul, un viciu care ucide lent, dar sigur !”. Urmează a II-a proiecţie despre fumat.
d. Se face trecerea la consumul de alte substanţe interzise: alcool, cafea, droguri, etnobotanice. Sunt prezentate în aceeaşi prezentare PPT diferite concepte (droguri, dependenţă, abstinenţă, supradoză, sevraj, dezintoxicare), se prezintă o clasificare a drogurilor în funcţie de diferite criterii de clasificare, se trec în revistă câteva din cele mai răspândite droguri folosite de adolescenţi şi tineri, se scoate în evidenţă efectul dăunător al consumului de astfel de substanţe, se menţionează câteva aspecte legislative şi serviciile oferite de ANA, precum şi cele mai apropiate centre de asistenţă ale dependenţilor de droguri din municipiul Bucureşti.
e. Joc de rol
Intră „un elev de serviciu” care anunţă cu clopoţelul ieşirea în recreaţie. Elevii, aflaţi la mesele de lucru, mimează pauza. Un elev încearcă să aprindă o ţigară, cere un foc. Imediat, un coleg taie cu o foarfece vârful ţigării aprinse, moment în care de la masa acestuia se ridică o coală format A3 pe care scrie „Spune un categoric NU acestui viciu care ucide încet, dar sigur !”
Tot în timpul pauzei, o elevă strecoară în sticla de apă minerală conţinutul unui „pliculeţ”. Consumă apa din sticlă. „Elevul de serviciu anunţă sfârşitul pauzei. Elevii îşi reiau locul la mesele de lucru. Intră profesorul, ora începe. Este invitat un elev la tablă. Se oferă tocmai eleva care a băut apa din sticlă. În timp ce rezolva problema la tablă, i se face rău. Se anunţă salvarea la 112. Se aude sunetul specific. Intră în clasă o echipă de medici care o scot afară pe elevă. Când profesorul face apelul a doua zi, pe locul unde stătea eleva respectivă apare o lumânare aprinsă. Se ridică o coală A3 „Drogurile ucid !”
Activitatea se reia, eleva revine în clasă, se menţionează că toţi elevii care au prezentat sceneta au interpretat doar un rol.
f. Se trec în revistă comportamente alternative la consumul de droguri.
C. Concluzii
Se proiectează secvenţele video. După vizionare, înainte de despărţire, are loc dialogul:
Elevii: domnule profesor, … concluziile ?
Profesorul: concluziile le trageţi voi sau … dumnealor ! (şi indică asistenţa).
Puteţi citi întregul proiect didactic !
http://www.slideshare.net/econsiliere/proiect-didactic-7834811
Subiectul activităţii: „Drogurile, poveste fără happy-end !”
Scopul urmărit: cunoaşterea efectelor negative ale consumului de substanţe interzise”
Obiective:
a. informative
- familiarizarea elevii cu conceptul de „substanţe interzise”
- cunoaşterea componentelor acestor substanţe, cu efect devastator asupra sănătăţii
- identificarea celor mai dramatice efecte ale consumului de substanţe interzise
b. formative
- adaptarea de tehnici şi modalităţi de refuzare a consumului de substanţe interzise
- adoptarea de comportamente alternative, care să conducă la întărirea sănătăţii
- alegerea şi practicarea unui stil de viaţă sănătos
Metodele folosite: prelegerea, experimentul, jocul de rol, proiecţii PPT şi secvenţe video format „avi”
Scenariul didactic
1. Moment introductiv: salutul, apelul, controlul materialelor necesare desfăşurării activităţii
2. Idei ancoră: tendinţe actuale în ceea ce priveşte consumul de substanţe interzise
3. Anunţarea temei: „Drogurile, poveste fără happy-end !”
4. Desfăşurarea activităţii
a. Un grup de elevi realizează experimentul „Sticla fumătoare”.
Materialele necesare: un recipient de apă minerală (5 litri) umplut cu apă, perforat în partea de jos şi astupat cu un cep. Recipientul reprezintă pulmonul. In partea superioară a recipientului se montează un biberon, în vârful căruia se introduce o ţigară. În interiorul biberonului se introduce puţină vată medicinală. Se înşurubează capacul, se dă foc ţigării, se scoate cepul. Ce se poate observa ? Odată cu scurgerea apei, ţigara „se fumează singură”. Când aceasta se consumă, se scoate vata medicinală şi se supune examinării de către asistenţă. În recipient a rămas fumul de ţigară.
b. Se proiectează filmuleţele cu ce se întâmplă în plămâni, apoi materialul realizat în PPT, în care sunt prezentate aspecte legate de conţinutul fumului de ţigară, respectiv, efectele dăunătoare ale fumatului.
c. Un grup de elevi prezintă o interesantă statistică sub deviza „Fumatul, un viciu care ucide lent, dar sigur !”. Urmează a II-a proiecţie despre fumat.
d. Se face trecerea la consumul de alte substanţe interzise: alcool, cafea, droguri, etnobotanice. Sunt prezentate în aceeaşi prezentare PPT diferite concepte (droguri, dependenţă, abstinenţă, supradoză, sevraj, dezintoxicare), se prezintă o clasificare a drogurilor în funcţie de diferite criterii de clasificare, se trec în revistă câteva din cele mai răspândite droguri folosite de adolescenţi şi tineri, se scoate în evidenţă efectul dăunător al consumului de astfel de substanţe, se menţionează câteva aspecte legislative şi serviciile oferite de ANA, precum şi cele mai apropiate centre de asistenţă ale dependenţilor de droguri din municipiul Bucureşti.
e. Joc de rol
Intră „un elev de serviciu” care anunţă cu clopoţelul ieşirea în recreaţie. Elevii, aflaţi la mesele de lucru, mimează pauza. Un elev încearcă să aprindă o ţigară, cere un foc. Imediat, un coleg taie cu o foarfece vârful ţigării aprinse, moment în care de la masa acestuia se ridică o coală format A3 pe care scrie „Spune un categoric NU acestui viciu care ucide încet, dar sigur !”
Tot în timpul pauzei, o elevă strecoară în sticla de apă minerală conţinutul unui „pliculeţ”. Consumă apa din sticlă. „Elevul de serviciu anunţă sfârşitul pauzei. Elevii îşi reiau locul la mesele de lucru. Intră profesorul, ora începe. Este invitat un elev la tablă. Se oferă tocmai eleva care a băut apa din sticlă. În timp ce rezolva problema la tablă, i se face rău. Se anunţă salvarea la 112. Se aude sunetul specific. Intră în clasă o echipă de medici care o scot afară pe elevă. Când profesorul face apelul a doua zi, pe locul unde stătea eleva respectivă apare o lumânare aprinsă. Se ridică o coală A3 „Drogurile ucid !”
Activitatea se reia, eleva revine în clasă, se menţionează că toţi elevii care au prezentat sceneta au interpretat doar un rol.
f. Se trec în revistă comportamente alternative la consumul de droguri.
C. Concluzii
Se proiectează secvenţele video. După vizionare, înainte de despărţire, are loc dialogul:
Elevii: domnule profesor, … concluziile ?
Profesorul: concluziile le trageţi voi sau … dumnealor ! (şi indică asistenţa).
Puteţi citi întregul proiect didactic !
http://www.slideshare.net/econsiliere/proiect-didactic-7834811
O parte din materialele utilizate în cadrul activităţii:
Consumul de droguri, poveste fără happy-end
http://www.slideshare.net/econsiliere/drogurile-poveste-fara-happy-end-7834604
Ce se întâmplă în plămâni?
http://www.slideshare.net/econsiliere/ce-se-intampla-in-plamani-7835030
Consumul de droguri, poveste fără happy-end
http://www.slideshare.net/econsiliere/drogurile-poveste-fara-happy-end-7834604
Ce se întâmplă în plămâni?
http://www.slideshare.net/econsiliere/ce-se-intampla-in-plamani-7835030
prof. consilier şcolar Mircea Baltac, Colegiul Naţional Victor Babeş
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu